Nieuzasadniona krytyka
Zdarza się, że inne osoby krytykują nas niesłusznie lub robią to w trudnej dla nas do przyjęcia formie. Asertywna komunikacja oznacza oddzielenie w krytyce tego, co narusza nasze granice (zarówno w formie jak i treści) od rzeczywiście przydatnych lub ważnych informacji.
Zobacz jak możesz sobie radzić z taką sytuacją:
- Oddziel formę krytyki od treści
„Gotów jestem do rozmowy i wysłuchania twoich zarzutów ale nie krzycz na mnie i nie używaj obraźliwych słów”.
- Doprecyzuj
W przypadku krytyki zbyt ogólnej, zapytaj: „A o co konkretnie chodzi?”, gdy jest bardziej konkretna, dopytaj: „Co konkretnie masz na myśli mówiąc, że zawsze cię lekceważę? Które z moich zachowań odbierasz jako lekceważące?”.
- Uprzedź krytykę
Jeśli wiesz, że naruszyłeś/aś czyjeś granice, warto przeprosić i wyjaśnić: „Przepraszam za spóźnienie, miałem problem z dojazdem i wyszedłem za późno z domu, ale próbuję nad tym pracować”.
- Przyjmij częściowo krytykę (tylko tego, z czym się zgadzasz)
„Masz rację, nie oddałem ci pieniędzy w terminie, za co przepraszam, ale nie akceptuję tego, żebyś wobec innych osób mówił, że nie dotrzymuję jakichkolwiek umów”.