Samodzielni

Nieuzasadniona krytyka
Zdarza się, że inne osoby krytykują nas niesłusznie lub robią to w trudnej dla nas do przyjęcia formie. Asertywna komunikacja oznacza oddzielenie w krytyce tego, co narusza nasze granice (zarówno w formie jak i treści) od rzeczywiście przydatnych lub ważnych informacji. 

Zobacz jak możesz sobie radzić z taką sytuacją: 

  • Oddziel formę krytyki od treści
    „Gotów jestem do rozmowy i wysłuchania twoich zarzutów ale nie krzycz na mnie i nie używaj obraźliwych słów”.
  • Doprecyzuj 
    W przypadku krytyki zbyt ogólnej, zapytaj: „A o co konkretnie chodzi?”, gdy jest bardziej konkretna, dopytaj: „Co konkretnie masz na myśli mówiąc, że zawsze cię lekceważę? Które z moich zachowań odbierasz jako lekceważące?”.
  • Uprzedź krytykę 
    Jeśli wiesz, że naruszyłeś/aś czyjeś granice, warto przeprosić i wyjaśnić: „Przepraszam za spóźnienie, miałem problem z dojazdem i wyszedłem za późno z domu, ale próbuję nad tym pracować”.
  • Przyjmij częściowo krytykę (tylko tego, z czym się zgadzasz)
    „Masz rację, nie oddałem ci pieniędzy w terminie, za co przepraszam, ale nie akceptuję tego, żebyś wobec innych osób mówił, że nie dotrzymuję jakichkolwiek umów”.