Na autoprezentację wpływa też to, co mówisz, jakich używasz słów czy argumentów. Jeśli szykujesz się do ważnej rozmowy, przygotuj sobie na kartce jej plan i zrób listę argumentów. Oczywiście nie czytaj ich z kartki. Możesz sobie zrobić małą ściągawkę ze słowami-hasłami na samoprzylepnej karteczce i umieścić ją na swoich dokumentach czy po wewnętrznej stronie teczki.
Aby zrobić dobre wrażenie podczas ważnego dla Ciebie spotkania:
- Nie używaj zdrobnień: pieniążki, bilecik, telefonik – robią złe wrażenie.
- Uzasadniaj swoje decyzje czy stanowisko. Uzasadnienia przygotuj wcześniej.
- Kiedy rozmówca mówi dużo albo niezbyt klarownie, rób częściowe podsumowania fragmentów jego wypowiedzi, czyli powtórz sens wypowiedzi rozmówcy, upewniając się czy o to chodzi, np. „Jeśli dobrze zrozumiałam, o pracę mogę aplikować po stażu w innej firmie?”.
- Doceniaj drobne gesty. Podziękuj za możliwość spotkania, za ciekawą sugestię, za cenną radę.
- Zadawaj pytania. Zbieranie informacji pozwoli ci szybciej rozpoznać sytuację i pokaże Twoje zaangażowanie.
- Podsumuj spotkanie, czyli upewnij się na koniec, jakie są wasze ustalenia i czy druga strona je potwierdza.