Samodzielni

Jeżeli jedynie Ty znasz hasło do konta bankowego, to musisz pilnować tylko jednej osoby – siebie samego/samej.

Zasady korzystania z bankomatu:

  1. Przy bankomacie musisz być sam/a. Żadnych znajomych, nawet najbliższych. Możesz wyjaśnić każdemu, kto będzie Ci chciał towarzyszyć przy wypłacie, że chcesz zostać sam/a, bo tak jest bezpieczniej. Jeżeli chcesz, żeby Twoje pieniądze nie„rozpłynęły się”, wpisuj kod PIN bez towarzystwa innych ludzi
  2. Kiedy wstukujesz PIN w bankomacie albo na terminalu sklepie, zasłoń dłonią klawiaturę. Kamerka czy cudze oko, to Twój wróg!
  3. Zdarzają się fałszywe bankomaty albo takie, które są obserwowane na przykład przez minikamerę założoną przez oszustów. Jeżeli cokolwiek wzbudzi Twoje podejrzenie, wycofaj się. Możesz też zgłosić do banku, że bankomat działa albo wygląda dziwnie. Zwykle na przedniej ścianie bankomatu umieszczony jest numer telefonu do najbliższego oddziału banku (przydaje się także, kiedy bankomat nie chce oddać karty płatniczej).
  4. Jeżeli nie musisz, to nie korzystaj z bankomatów innego banku niż Twój. Zwykle wypłata z obcego bankomatu dużo kosztuje. Spróbuj wyrobić sobie nawyk zachowania wydruków z bankomatu przez okres jednego miesiąca. Jeżeli nic niepokojącego się nie zdarzy to możesz je wyrzucić (ale przedtem podrzyj na kawałki).
     

Bezpieczne korzystanie z karty:

  • Jeżeli zginęła Ci karta płatnicza (bankomatowa czy jakakolwiek inna), nie panikuj. Po prostu zadzwoń pod wskazany numer telefonu, pod którym można ją zastrzec (ten numer możesz zawsze dostać w banku). W momencie odbioru nowej karty, nawet jeśli zostanie Ci przysłana pocztą, zapisz sobie awaryjny numer telefonu służący do tego, by zastrzec utraconą kartę. Możesz go zapisać w telefonie komórkowym. Zastrzeż kartę natychmiast, jak tylko zorientujesz się, że ją zgubiłeś/aś.
     
Co to znaczy „zastrzec kartę bankomatową”?
Jest to telefoniczne albo osobiste (w oddziale Twojego banku) zgłoszenie żądania wstrzymania wypłat dokonanych za pomocą Twojej karty bankomatowej od momentu zgłoszenia. Żeby zastrzeżenie zostało przyjęte, musisz podać swoje imię, nazwisko i co najmniej rodzaj karty, którą chcesz zablokować. Z reguły w rozmowie telefonicznej bank prosi jeszcze o dodatkowe informacje, które pozwolą wykluczyć, że to ktoś w Twoim imieniu chce zastrzec kartę (tego robić nie wolno).

 

  • Nie przekazuj na piśmie ani ustnie komukolwiek żadnych numerów PIN ani innych haseł dotyczących Twojego konta bankowego. Nawet pracownicy banku nie mają prawa ich znać. Klawiatura, na której wpisujesz numer PIN, niech zawsze będzie zasłonięta. Staraj się, żeby wystukać kod szybko i dyskretnie. W restauracji, jeżeli płacisz kartą płatniczą, zawsze sprawdź czy kwota na rachunku jest taka sama jak kwota widoczną na ekranie terminala płatniczego (czyli urządzenia, które służy do płacenia kartą). Potwierdzenie przelewu (wydruk) musisz dostać od osoby z obsługi restauracji i zachować przez jakiś czas, najlepiej do najbliższego, comiesięcznego rozliczenia z bankiem.
  • Generalne zasady dotyczące haseł, które musisz znać (najczęściej są to cyfry a nie litery):
  • Nie zapisuj numerów PIN/haseł na kartce papieru, którą przechowujesz razem z kartą płatniczą (bankomatową), do której te hasła pasują;
  • Nie zapisuj numeru PIN ani hasła tak, żeby każdy mógł zrozumieć, co to jest, np. mój PIN do zielonej karty – 2568;
  • Możesz zapisać numer PIN/hasło cyfrowe na przykład jako zmyślony numer telefonu do nieistniejącej osoby w kalendarzu, w którym jest dużo innych numerów telefonów, np. Zbyszek – tel. 669 256 866. W tym wypadku 2568 to Twój PIN.
  • Większość numerów PIN można zmienić w banku (np. w sytuacji, kiedy w żaden sposób nie możesz sobie przypomnieć swojego PINu). Dowiedz się jak to zrobić, idąc do dowolnego oddziału swojego banku. Zwykle zmiana numeru PIN jest bezpłatna. W niektórych bankach możesz zmienić PIN przez Internet.
  • Listy z banku do Ciebie możesz wyrzucić do śmieci po dokładnym podarciu na drobne kawałki. To jasne, że nie chcesz, żeby ktokolwiek czytał, ile masz pieniędzy na koncie i w którym banku.


Bezpieczeństwo w bankowości internetowej
Każdy bank, umożliwiając Ci dostęp do konta przez stronę internetową, dokładnie opisuje, jakie stosuje zasady bezpieczeństwa. Zapoznaj się z nimi. Są proste i pomogą Ci na przykład szybko odróżnić prawdziwą stronę internetową Twojego banku od fałszywej, podłożonej przez oszustów.

Generalne zasady:

  • Poza stroną internetową banku, na której logujesz się do konta, nigdzie nie wpisuj i nie wysyłaj swoich haseł,, PINu i numerów kodowych, nie podawaj ich także nikomu przez telefon. Pracownicy banku, nigdy nie będą od Ciebie wymagali takich informacji przez telefon.
  • Jeżeli bank daje Ci taką możliwość, używaj myszy do podawania  hasła (zalogowania się) zamiast wpisywać hasło na klawiaturze komputera. Zauważysz tę możliwość na ekranie – obok miejsca na wpisanie hasła i numeru klienta będzie obrazek miniaturowej klawiatury. Zastępuje on (po powiększeniu) prawdziwą klawiaturę komputera. Hasło na ekranie jest trudniejsze do rozpoznania przez oszustów internetowych.
  • Nie loguj się do swojego konta na obcych, nieznanych komputerach, do których mają dostęp nieznani Ci ludzie. Szczególnie unikaj kawiarenek internetowych. Nie masz przecież pewności, czy obcy komputer nie jest kontrolowany przez oszusta.
  • Zawsze sprawdzaj, czy strona internetowa banku, na której się zwykle logujesz, spełnia dwa podstawowe warunki: adres strony internetowej banku rozpoczyna się od liter: https; wyraźnie widoczny jest symbol zamkniętej kłódki.
  • Przed odejściem od komputera na dłużej wyloguj się z konta bankowego przez wybranie polecenia „Wyloguj”,a nie przez zamknięcie czy zmianę strony internetowej. Wylogowanie powoduje, że dostęp do Twojego konta jest zamknięty. Każde inne postępowanie można odwrócić, na przykład przez użycie  polecenia „Wstecz”.